כשפוגשים את שי, מהר מאוד מבינים שמדובר ביזם הייטק משופשף. בחור כריזמטי, עם דעות ברורות על כל נושא שתדברו אתו. וכל זה מתעצם פי כמה וכמה כאשר מתחילים לדבר אתו על EnglishForYou, מיזם ללימוד השפה האנגלית שהקים לפני מספר שנים.
״כשסיפרתי לאלו שסביבי שאני הולך לשנות את הצורה שילדים לומדים אנגלית בישראל אנשים חשבו שהחלקתי על הראש״ הוא מספר עם הרבה מאוד התלהבות.
״למה אתה צריך את זה על הראש שלך?… ישראל זה שוק קטן… כאן מחפשים הצלחה ברגע… מה לא אמרו לי בניסיון להניא אותי מהרעיון הזה. לשמחתי התעלמתי, וכיום, הרבה שנים אחרי, לא רק שהרבה מאוד ילדים הגיעו למצב שהם מדברים אנגלית ברמה מאוד גבוהה, גם מבוגרים, חלקם הם ההורים של הילדים, מתרגלים אתנו אנגלית, ובהצלחה עצומה.״
כששאלתי אותו אם יש לו רקע בחינוך, הוא חייך וענה ״ממש לא, אפילו לא קרוב״.
״הרבה שואלים אותי את השאלה הזו. למעשה כמעט בכל הרצאה שאני מעביר בנושא, אני נשאל את השאלה הזו.״
אבל מתברר שיש סיפור מאוד מעניין מאחורי המיזם הזה שהתבקשתי שלא לחשוף אותו כאן בכתבה. "פשוט חבל לקלקל לאלו שעוד יגיעו להרצאה", שי מסביר בחיוך.
אבל למרות זאת שי לא מתאפק ומספק פרומו קטן:
״כשהילד שלי היה בכיתה ג׳, וראיתי כיצד מלמדים אותו אנגלית בבית הספר, הבנתי שככה הוא לא יגיע למצב שהוא מדבר אנגלית באופן שוטף. נכון, כמו שכבר הבנת אני לא איש חינוך, לא למדתי חינוך, אבל בתיכון שבו למדתי, אי שם בשנות ה-80, היה לנו מורה לאנגלית שחשב מחוץ לקופסא, ואותנו לימדו אנגלית בצורה מאוד שונה. למעשה משם התחיל הכל.״
״בהרצאות שאני מקיים, אני מספר כיצד אני למדתי אנגלית בתקופת התיכון, לצד סיפור קריירת ההייטק שלי בשנים שאחרי הצבא. הקהל תמיד נדהם לגלות שגם הם יכולים ליישם את אותם עקרונות ללימוד השפה האנגלית, ממש כפי שאני למדתי אנגלית, ואפילו בצורה יותר פשוטה וקלה. וזה בדיוק מה שהם מקבלים בהרצאות הללו.״
אבל בסופו של דבר ההרצאות הללו נועדו למשוך קהל לתוכנית הלימודים שלכם, לא כך?
״ברור שאנחנו שמחים על כל תלמיד שמצטרף לתוכנית הלימודים שלנו, כי בסופו של תהליך הם מגיעים למצב שהם יכולים לדבר אנגלית באופן שוטף. אני גם מאוד גאה בעובדה שעם השנים הצלחנו להוזיל את עלות ההשתתפות בתוכנית הלימודים, וכיום כל אחד יכול להרשות את זה לעצמו. אבל העיקר מבחינתי הוא שהמשתתפים בהרצאות הללו מבינים אחת ולתמיד מדוע עד היום הם לא הצליחו לדבר אנגלית, ומה כן הם יכולים לעשות כדי להגשים את החלום הזה. ואם מדובר בהורים לילדים, אז בסוף ההרצאה הם בהחלט מבינים איפה שווה להשקיע את המאמץ בלימודי האנגלית של הילדים שלהם, ולא לבזבז זמן יקר על שיטות לימוד מוכרות שהוכחו שלא עובדות.״
למה אתה מתכוון כשאתה אומר שיטות לימוד שלא עובדות?
״תראה, זה לא סוד שבישראל תוכנית הלימודים ללימוד השפה האנגלית שמה הרבה מאוד דגש על לימוד כללי דקדוק. וזה בנוסף להכתבות ומבחנים על קטעי קריאה שהתלמיד מעולם לא ראה. כל הדברים הללו קיימים בתוכנית הלימודים כמעט מאז קום המדינה. שום דבר מהותי לא השתנה בתוכנית הלימודים למרות שאם מסתכלים על התוצאה רואים בצורה ברורה שרק אחוז קטן מאוד מהאוכלוסייה בישראל מדבר אנגלית באופן שוטף.״
״לטעמי, ברור שיש כאן מחדל. וברור שמשהו בשיטת הלימוד לא עובד. אבל אף אחד לא עוצר וחושב, מה לא עובד כאן. לשמחתי יש דרך, יש אלטרנטיבה, והיא דיי פשוטה ליישום, אבל דורשת משמעת עצמית ושינוי תפיסה. ועל זה בדיוק אני עובד עם הקהל בהרצאות שאני מעביר.״
בקיצור, אתה ממליץ לקחת חלק באחת מההרצאות שלך?
״ברור!… וכי יש לך עדיין ספק בעניין?״